My first gluten free pizza. Moja pierwsza pizza bezglutenowa.

pizzaOstatni raz jadłam pizzę w styczniu – zrobioną przez mojego szwagra. Ciasto było puszyste, a pizza przepyszna. W weekend wpadli znajomi i na obiad również zrobiliśmy pizzę:) (oczywiście w wersji bezglutenowej). Pizza niestety z drożdżami, bardzo rzadko je używam więc następnym razem jak będę robić to na pewno spróbuje bez. Lubię kiedy ciasto jest chrupiące, a w środku puszyste. Muszę przyznać, iż obawiałam się że mąką bezglutenowa może temu nie sprostać, ale byłam bardzo mile zaskoczona rezultatem:)

Składniki na ciasto:

  • 2.5 szklanki mąki bezglutenowej (ja użyłam mix ryżowej, tapioki i ziemniaczanej)
  • 1 żółtko
  • szklanka ciepłej wody
  • 4 łyżki olivy
  • pół łyżeczki soli
  • łyżeczka miodu
  • pół kostki drożdży (50g)

Rozlej kubek ciepłej wody na dwa. Do jednego daj pół kostki drożdży i łyżeczkę miodu, wymieszaj do rozpuszenia i postaw w ciepłe miejsce – ja postawiłam na grzejniku na 10 min. Do drugiego dodaj 4 łyżki olivy. Do miski wsyp 2 szklanki mąki, wbij żółtko, dodaj wodę z olivą oraz zawartość kubka z drożdżami i sól. Moje drożdże już wychodziły z kubka po tych 10 min na grzejniku:D Wszystkie składniki wymieszaj dokładnie i kiedy ciasto się uformuje przełóż je na blat i wyrabiaj tak długo aż wytworzą się bąbelki powietrza (Panowie mnie tutaj wyręczyli:)) W międzyczasie dodałam jeszcze pół szklanki mąki. Aby sprawdzić czy ciasto jest gotowe, należy je przekroić na pół – powinny być widoczne bąbelki powietrza (zdjęcie poniżej) Wkładamy do miski, przykrywamy ręcznikiem i kładziemy na grzejnik na 30 min. Gdy ciasto wyrośnie dzielimy je na 4 części i za pomocą miski formujemy kształt. Blaszkę smarujemy olivą i układamy pizzę.  Wstawiamy do uprzednio rozgrzanego do 200 stopni piekarnika. Po ok 15 min (albo jak pizza będzie zarumieniona) wyciągamy i zabieramy się za przystrajanie. Podzieliłam pizze na 4 osobne, gdyż każdy chciał z czymś innym:) Moja była bez sera i tak szczerze to chyba moja pierwsza pizza bez sera;) Po nałożeniu składników pizza wraca do piekarnika, zmniejszamy temp do 180 stopni i pieczemy ok 40min. Smacznego:)

1

2

kolaz agi pizza

kolaz agi pizza2Last time I ate pizza when I was in Poland in January made by my brother in law. His pizza was delicious. Last weekend we had  friends  and we made pizza:) I like pizza but I don’t eat it often and if I do – only homemade.  This time it was gluten free, unfortunately I had to  use yeast, I really don’t use yeast in my kitchen, next time I definitely try to cook without them. I like when crust has  a good crunch but is still nice and chewy on the inside. I was afraid it’s not gonna work with gluten free flour but I have to admit I was really happy with the result:)

Ingredients for dough:

  • 2 cups of gluten free flour (mine is mix of rice, topioca and potato flour)
  • 1 egg yolk
  • 1 cup of warm water
  • 4 tablespoons of olive oil
  • half teaspoon of salt
  • 1 teaspoon of raw honey
  • 50g of fresh active yeast

Mix half cup of warm water with 1 teaspoon of raw honey and 50g of active fresh yeast  until yeast has dissolved. Leave it in a warm place – I left mine on heater for 10 min. Mix another half cup of warm water with 4 tablespoons of olive oil. Place 2 cups of flour into bowl, add egg yolk,water with oil, salt and cup with growing yeast:) Mix all ingredients until dough will be smooth transfer it on table  and form dough  ball, I had to add another half cup of flour at this stage.  You need a power to make a proper dough – I called for help:) Cut it in half and check if you can see bubbles with air  picture, if so dough is ready. Put in the bowl cover  with a tea towel  let it rise for 30 min. When dough is ready I cut it for 4 pieces and form a shape with a bowl. Preheat the oven to 200 C degrees, put some olive oil on the tray and place the pizza in. Bake for 15 min or until crust will get gently brown.  After crust is ready add desired toppings and place pizza back to the oven. Lower temp to 180  C and bake for another 40 min.  I dived dough into   4 pizzas as each person wanted  different toppings. My was without cheese and I have to admit it was first pizza without cheese ever and it was delicious! Enjoy:)

Leave a Reply ✿ Dodaj komentarz

