Szarlotka z mąki bezglutenowej. Gluten free apple cake with cinnamon.

szarW moim rodzinnym domu, ciasto w weekendy to podstawa. Ja nigdy nie byłam zwolenniczką ciast, drożdżówek, pączków czy innych wyrobów cukierniczych. Nigdy też się za to nie zabrałam, jakby policzyć, to w sumie może upiekłam 5 placków w moim życiu:). Chocolate brownie i szarlotka to moje ulubione ciasta. Ostatni raz piekłam szarlotkę parę lat temu, dzisiaj zrobiłam według przepisu mamy z tym, że zamiast mąki pszennej użyłam mąki bezglutenowej z brązowego ryżu, którą udało mi się kupić w Piotrze i Pawle. Myślałam, że w tak małym mieście nie dostanę nic z produktów bezglutenowych, a więc byłam mile zaskoczona;) Pół kilo mąki kosztowało mnie ok 6 zł, wydaje mi się, że jest to dużo jak na polskie realia… Innym sposobem pozyskania mąki bezglutenowej z ryżu jest po prostu przemielenie ziaren ryżu. W Irlandii używam do tego zwykłego starego młynka do kawy. W oryginalnym przepisie zamiast brązowego cukru jest biały cukier, do tego w ilości 150g. Masła również mi się za dużo wydało…następnym razem spróbuje użyć trochę mniej albo zastąpię lejem kokosowym. Uwielbiam szarlotkę na ciepło prosto z piekarnika, ale nie ukrywam, że ta lepiej smakowała dopiero na drugi dzień;)

Składniki:

  • 500g mąki z brązowego ryżu
  • 300g  masła
  • 100g brązowego cukru
  • 4 żółtka
  • 2 kg jabłek
  • 2 łyżki cynamonu
  • oliwa z oliwek

Mąkę bezglutenową wsypać do miski, masło pokroić i dodać do mąki, następnie dodać żółtka i wsypać cukier. Szybko zagnieść i skleić. Podzielić na pół; 1 część rozłożyć na blasze lub w tortownicy, 2 część uformować w kulkę i włożyć do zamrażalki na czas przyrządzania jabłek . Następnie obrać jabłka, zetrzeć na tarce o grubych oczkach, doprawić cynamonem -ilość według upodobania, ja uwielbiam cynamon, więc dodaję go dużo;) W oryginalnym przepisie był jeszcze cukier waniliowy, jak dla mnie to już za dużo;) Na ciasto położyć jabłka i przykryć resztą ciasta (wyciągnąć z zamrażalki i zetrzeć na tarce na grubych oczkach). Piec, aż uzyska złoty kolor, około 50 minut we wcześniej nagrzanym piekarniku, temperatura 200 stopni. ( grzanie góra dół). Smacznego:)

sz

szarlo2

Since I remember my mum would bake  a cake on the weekends to go with coffee. Cakes, donuts or danishes were never my thing. Chocolate yes indeed but cakes…..;) I baked maybe 5 cakes in my life:) Chocolate brownie and apple cake are my favourite! I’ve done apple cake few years ago, time to do some bake – gluten free bake:). I used my mum recipe and just changed wheat flour to gluten free flour made from brown rice. I managed to buy gluten free flour in local supermarket. I was afraid I won’t get any gluten free products as my parents live in small town. Worst case would be grinding rice in coffee grinder:) My mum in her recipe use white sugar I used brown and bit less then original recipe. I also think I could use less butter or even substitute butter with coconut oil. I wasn’t baking for myself only for whole family so I didn’t want to experiment to much;) When I will be back in Ireland  I will try to cook with coconut oil and without eggs – vegan! I love warm apple cake  straight from the owen, but I have to admit this cake taste much better cold next day.

Ingredients:

  • 500g brown rice flour
  • 300g butter
  • 100g brown sugar
  • 4 egg yolks
  • 2kg apples
  • 2 tbs cinnamon
  • olive oil

In a bowl combine flour,  egg yolks, sugar and chopped butter. Mix all ingredients using your hands until dough has formed. Transfer dough to the table and knead the dough for few more seconds. Divide into 2 parts, one spread on the cake pan brushed previously with olive oil and one put in the freezer. Next peel and grate apples, season with cinnamon. I love cinnamon so I added 2 tablespoons, you can use more or less up to your taste, original recipe contain vanilla sugar but I think cinnamon is enough. Spread apples on the  the top of cake.  Take the rest of the dough from the freezer and use grater to make crumbles and spread it  on the top of apples. Cook for 50min in preheated oven to 200 degrees or until cake is golden brown. Enjoy:)

One response to “Szarlotka z mąki bezglutenowej. Gluten free apple cake with cinnamon.

  1. Witam serdecznie🙂 Szarlotka wyszła świetnie, zmieniłam tylko masło na olej kokosowy, a cukier na ksylitol🙂 Lepszego ciasta nigdy nie jadłam, smakuje całej mojej rodzince :))

Leave a Reply ✿ Dodaj komentarz

