Dr Campbell lecture – eating right – eight principles of food and health. Wykład dr Campbella – osiem zasad dotyczących zasad zdrowego odżywiania.

1

2

3

4

5

6

7A while ago I wrote about Phd T.Colin Campbell author of “The China Study” coming to Dublin. Yesterday I attended his lecture and have to admit, it was one of the best lectures I have ever seen. I have read his book and  I have seen many of his lectures online but seeing him live was spectacular. I was hoping to seat in the first row, we arrived 30mins before and for my surprise we were one of the last;/ Fortunately I managed to speak with him at the end:)))) and that was my aim! Dr Campbell discussed diet and its link with disease, plant based nutrition and how it affects human health. A highlight of the lecture was when Dr. Campbell outlined his eight Nutrition Principles. While nutrition is an extremely complex and integrative topic, these 8 principles were designed to answer many fundamental questions about nutrition and to provide a simple guide to healthy eating. Dr. Campbell’s carefully formulated principles based on decades of research, policy, and observation in the field of human nutrition. Here is just a brief description of each, so for more detail I highly recommend you read his book.

PRINCIPLE #1

Nutrition represents the combined activities of countless food substances. The whole is greater than the sum of its parts.

When you consider that each whole food has literally thousands of compounds within it, many of which are unknown and/or unstudied, imagine the possibilities for beneficial synergistic effects when many whole foods are eaten together. This has already been observed in such food combinations as citrus fruit and whole grains, so just imagine how many undiscovered health multiplying benefits are out there if you eat whole plant foods!

PRINCIPLE #2

Vitamin supplements are not a panacea for good health.

In other words, eating terribly cannot be made up for by taking some isolated vitamins. Dr. Campbell describes nutrition as operating as an infinitely complex biochemical system involving thousands of chemicals and thousands of effects. Isolated nutrients cannot substitute for whole foods and may have dangerous side effects. Studies cited in the course described Vitamin A and E supplementation as being associated with an increased incidence of cancer – something to think about!

PRINCIPLE #3

There are virtually no nutrients in animal-based foods that are not better provided by plants.

Animals products across the board are rich sources of fat, saturated fat, and cholesterol (which is only present in animal foods). Plant foods, on the other hand, are good sources of vitamins, minerals, fiber, and antioxidants (with the last two only being present in plant foods). Many indicative charts were presented that showed the striking distinctions between these two categories, but plain and simple: Plants have more nutrients and less calories, while animal products offer the exact opposite.

PRINCIPLE #4

Genes do not determine disease on their own. Genes function only by being activated, or expressed, and nutrition plays a critical role in determining which genes, good and bad, are expressed.

Genes function only by being activated or expressed, and nutrition controls which genes, good or bad, are expressed. This is an extremely important point. The modern rise of genetic research for combating chronic disease has been fruitless. Mainstream tabloids would lead one to believe that simply identifying a gene that causes disease, then making a drug to control said gene, will be the end of poor health as we know it. Things just aren’t that simple. Each disease is the product of actions by potentially hundreds of genes, and no single gene only has one job. So, expecting a single desirable effect from the chemical control of a single gene is very unrealistic. What’s worse, the belief that your health is controlled entirely by your genes leaves you in a helpless position. Why bother taking care of yourself if it all comes down to your genes? In actuality, eating a whole plant-based diet goes extremely far in giving you the most beneficial possible gene expressions, putting you back in control, and all without any fancy research or drugs required.

PRINCIPLE #5

Nutrition can substantially control the adverse effects of noxious chemicals.

Another very important point. Similarly to controlling your genes to your greatest benefit, nutrition also greatly improves your body’s ability to handle nasty chemicals that could potentially do a lot of harm. Take Aflatoxin as an example. Aflatoxin is among the most toxic and carcinogenic chemicals ever discovered, and in Dr. Campbell’s own lab he was able to keep rats on an aflatoxin-laced diet completely healthy and cancer free just by controlling their nutrition. 0% of the animals on high protein plant-based diet developed cancer, while 100% of animals on a high protein milk protein-based diet developed cancer. Results don’t get much clearer than that. For a human example, studies following heavy smokers who practice a whole plant based diet have shown that they have lung cancer rates almost as low as typical non-smokers!

PRINCIPLE #6

The same nutrition that prevents disease in its early stages (before diagnosis) can also halt or reverse disease in its later stages (after diagnosis).

The clearest example that comes to mind here is the number one cause of death in the US – heart disease. Heart disease rates have climbed steadily in the US for decades, and now the disease claims 430 thousands lives every year in the US alone. Work done by Dr. Esselstyn demonstrates that heart disease is a completely avoidable disease for everyone, and he now coaches patients on how to halt and reverse their heart disease at the prestigious Cleveland Clinic. Dr. Esselstyn has successfully taken many patients from the brink of death by heart disease to return to normal healthy lives through dietary intervention alone. His website and his book “Prevent and Reverse Heart Disease” go into far greater detail than I can here, but suffice to say if it works for these most extreme cases, it will work for anyone. While a diet rich in processed foods and animal products strongly promotes the hardening of arteries, the formation of plaques, and the raising of blood pressure, a whole foods plant based diet has the exact opposite effect. In fact, the same is true for cancer. Dr. Campbell’s own lab demonstrated that nutrition alone could promote or halt the growth of tumors in rats, and epidemiological studies clearly support this theory in human populations.

PRINCIPLE #7

Nutrition that is truly beneficial for one chronic disease will support health across the board.

This principle is pretty self explanatory. A whole foods plant based diet will prevent and treat any and all chronic disease prevalent in society today, and will simultaneously promote good health across the board.

PRINCIPLE #8

Good nutrition creates health in all areas of our existence. All parts are interconnected.

Dr. Campbell’s final principle of nutrition is by far the most all-encompassing. By eating more healthfully, every aspect of our lives and our surroundings stands to benefit. Our economy stands to benefit by saving billions of dollars on healthcare costs. Our population stands to benefit by being better fed because it is cheaper and much more efficient to use land to produce crops rather than livestock, and the environment as a whole stands to benefit for this same reason. In fact, the single greatest impact you can have on your ‘carbon footprint’ – if that is important to you – is to choose whole plant foods over processed foods and animal foods.

T.Colin Campbell presentation

Source: veganbodybuilding.com

150px-The_china_study

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Jakiś czas temu zachęcałam do wzięcia udziału w wykładzie dr Colina Campbella autora książki “The China Study”. Uważam odwiedziny dr Campbella w Dublinie za  wielki zaszczyt i nie mogłam tego ominąć.  Wydarzenie miało miejsce wczoraj i muszę przyznać, że był to jeden z najlepszych wykładów jakie do teh pory widziałam. Treścią nie byłam zaskoczona, gdyż już wcześniej przeczytałam książkę i widziałam jego wykłady w internecie, ale sam fakt, że mogłam go posłuchać na żywo i to w tak licznym gronie(około 400 osób) było spektakularne. Chciałam zająć miejsce w pierwszym rzędzie, niestety dojechaliśmy pół godziny przed i już cała sala była wypełniona…ale na szczęście na końcu udało mi się chwilkę z dr Campbellem porozmawiać a to był mój cel:))))  Dr Campbell omawiał dietę i jej powiązanie z chorobą,  odżywienia człowieka, w oparciu o produkty roślinne oraz ich wpływ na ludzkie zdrowie. Na wyróżnienie zasługuje osiem zasad odżywiania, które zostały wczoraj omówione przez dr Dr Campbella.  Zasady te zostały tak ułożone aby dać odpowiedzi na fundamentalne pytania, na temat żywienia człowieka i dostarczyć prostego przewodnika, dla celów zdrowego odżywiania się.  Zasady zostały szczegółowo opracowywane przez Dr Campbella, w oparciu o dziesiątki lat badań, zaleceń i obserwacji w dziedzinie żywienia człowieka. To co tutaj przytoczę jest zaledwie skróconym opisem, każdej z tych zasad, dlatego zachęcam gorąco do przeczytania książki.

ZASADA #1

Żywienie stanowi zespolone oddziaływanie niezliczonych substancji odżywczych, oraz to, że nienaruszona całość jest lepsza niż suma poszczególnych jego części (synergia).

Gdy weźmiemy pod uwagę, że pełne, nieprzetworzone pożywienie, zawiera dosłownie tysiące związków, substancji, wiele z nich jest nadal nieznanych i/lub nie przebadanych, wyobraźmy sobie, jakie to daje możliwości, w odniesieniu do korzystnych, synergistycznych efektów zdrowotnych, wtedy gdy rozmaite pełne, nieprzetworzone artykuły spożywcze są jednocześnie konsumowane. To było już badane dla takiej kombinacji artykułów spożywczych jak owoce cytrusowe i pełne ziarna zbóż, zatem wyobraźmy sobie jak wiele nieodkrytych korzyści, mających wpływ na nasze zdrowie, ma miejsce podczas spożywania pełnych, nieprzetworzonych produktów roślinnych!

ZASADA #2

Suplementy witaminowe to nie jest panaceum na utrzymanie dobrego stanu zdrowia.

Innymi słowy, śmieciowego odżywania nie można ulepszyć poprzez pobieranie wyizolowanych suplementów witaminowo-mineralnych. Dr. Campbell opisuje zagadnienie żywienia, jako operacje na nieskończenie złożonym biochemicznym systemie, w skład którego wchodzi tysiące związków oraz tysiące oddziaływań. Wyizolowane składniki odżywcze, nie mogą być zamiennikami pełnych, nieprzetworzonych produktów spożywczych, na dodatek, mogą powodować niebezpieczne efekty uboczne. Badania cytowane na tym kursie, opisują suplementy z witaminą A i E, ich pobieranie jest powiązane, ze wzrostem występowania nowotworów ? to jak widać daje do myślenia!

ZASADA #3

Nie ma żadnych składników odżywczych, w produktach pochodzenia zwierzęcego, które nie mogły by być dostarczane, poprzez produkty pochodzenia roślinnego.

Produkty pochodzenia zwierzęcego, w całej rozciągłości, są bogatym źródłem tłuszczów, tłuszczów nasyconych oraz cholesterolu (który jest obecny tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego). Z drugiej strony, produkty pochodzenia roślinnego, są znakomitym źródłem witamin, minerałów, jedynym źródłem błonnika i większości przeciwutleniaczy. Mnóstwo wykresów i diagramów zostało zaprezentowanych, wskazując na uderzające różnice, pomiędzy tymi dwoma kategoriami produktów, najprościej uogólniając: produkty roślinne mają więcej składników odżywczych i mniej kalorii, podczas gdy produkty pochodzenia zwierzęcego, oferują coś dokładnie przeciwnego.

ZASADA #4

Geny nie determinują stanu choroby same w sobie.

Geny funkcjonują jedynie poprzez aktywację lub ekspresję, spożywane pożywienie kontroluje, które kombinacje genów, dobrych lub złych, zostają aktywowane. To jest niezmiernie ważny punkt. Nowoczesne badania genetyczne, skierowane w walce ze schorzeniami zwyrodnieniowymi (degeneracyjnymi) okazały się bezowocne. Główny nurt tych badań, może doprowadzić nas do tego, abyśmy uwierzyli, że wystarczy jedynie odnaleźć gen, który powoduje określone schorzenie, następnie wytworzenie środków chemicznych, w celu kontroli ekspresji tego genu, ma być końcem naszych kłopotów ze zdrowiem, jakich doświadczamy. Rzecz w tym, że to nie jest takie proste. Każda choroba to wytwór działań wywołanych potencjalnie przez setki genów, nie ma pojedynczego genu, który jest odpowiedzialny za jeden proces chorobowy. Zatem, spodziewać się pojedynczych, upragnionych wyników, po chemicznej kontroli nad pojedynczym genem, jest dalekie od rzeczywistości. Co gorsza, ufność, że nasze zdrowie jest w pełni kontrolowane, przez zestaw naszych genów, pozostawia nas na straconej pozycji. Zatem, dlaczego, mamy dbać o siebie, jeżeli wszystko zależy od naszych genów? W rzeczywistości, spożywanie pełnych produktów pochodzenia roślinnego, idzie bardzo daleko, dając nam najbardziej korzystne z możliwych, kombinacje w ekspresji genów, przywracając tym samym kontrolę, i to wszystko bez jakichkolwiek, wyszukanych badań i/lubmedykamentów.

ZASADA #5

Żywienie może znacząco kontrolować, szkodliwe efekty trujących substancji.

Inny, bardzo ważny punkt. Podobnie do kontroli nad naszymi genami, dla naszych najlepszych korzyści, odżywianie również znacząco wspomaga organizm aby podołać uciążliwym substancjom, substancjom, które potencjalnie wywołują wiele złego. Dla przykładu alfatoksyny. Związki które są najbardziej toksycznymi i karcynogennymi substancjami, jakie kiedykolwiek zostały do tej pory odkryte, a Dr Campbell w swoim laboratorium był w stanie, hodować szczury, podając im produkty zawierające alfatoksyny, szczury były zdrowe i nie wykazywały nowotworów, jedynie poprzez właściwą kontrolę ich żywienia. W diecie nie było żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, ani wysoko białkowych produktów pochodzenia roślinnego, w przeciwieństwie do grupy szczurów grup kontrolnych, karmionych w 100% produktami pochodzenia zwierzęcego, na bazie mleka i jego przetworów, u których występowały nowotwory. Uzyskane wyniki innych badań są nawet bardzo klarowne niż ten przykład. Dla przykładu, badania przeprowadzone na osobach palących, praktykujących dietę roślinną, z pełnych, nieprzetworzonych produktów, mają raka płuc z podobnie niską częstotliwością, jak osoby niepalące, na zwykłej komercyjnej diecie!

ZASADA #6

Taki sam sposób odżywiania, który zapobiega powstawaniu chorób, w początkowym stanie schorzenia, może również wstrzymać lub odwrócić proces chorobowy, w późniejszych, bardziej zaawansowanych stanach.

Najbardziej przekonującym przykładem, jaki przychodzi mi na myśl, to liczba przypadków zgonów, w Stanach Zjednoczonych, zejść śmiertelnych spowodowanych chorobami serca. Liczba przypadków chorób serca, stale rośnie w ciągu ostatnich dekad, obecnie z powodu tego rodzaju schorzeń, w samych tylko Stanach Zjednoczonych, umiera rocznie 430 000 osób. Badania przeprowadzone przez Dr Esselstyna pokazały, że choroby serca są schorzeniami, których każdy z nas może uniknąć. Obecnie ten lekarz uczy ludzi, w jaki sposób zatrzymać i odwrócić przebieg tych chorób, w prestiżowej klinice Cleveland. Dr Esselstyn z powodzeniem wyprowadził wielu pacjentów, będących u progu śmierci, z powodu chorób serca do normalnego, zdrowego stanu, poprzez zastosowanie jedynie terapii żywieniowej. Jego strona internetowa oraz książka zatytułowana ?Prevent and Reverse Heart Disease? (zapobieganie i odwrócenie chorób serca), opisują w znacznie większych szczegółach, to wszystko, o czym napisałem, ale wystarczająco aby stwierdzić, że jeżeli to pracuje, w tak ciężkich przypadkach, to będzie pracowało dla każdego z nas. Gdy dieta w oparciu o produkty wysoko przetworzone i bogate w produkty pochodzenia zwierzęcego, powoduje stwardnienia ścian naczyń krwionośnych, tworzenie się płytek miażdżycowych, podnoszenie ciśnienia krwi, to produkty pełne, nieprzetworzone, pochodzenia roślinnego, powodują wręcz odwrotne efekty. W praktyce, to samo dotyczy nowotworów. Dr. Campbell w swym laboratorium zademonstrował, że jedynie sposób naszego odżywiania, może albo promować albo wstrzymywać wzrost tkanki rakowej u szczurów, a badania epidemiologiczne jasno potwierdzają, jego założenia, odnośnie populacji ludzkiej.

ZASADA #7

Odżywianie, które jest korzystne w leczeniu danej choroby zwyrodnieniowej, wspomaga nasze zdrowie w całej rozciągłości.

Niniejsza zasada jest sama w sobie wyjaśnieniem. Pełne produkty pochodzenia roślinnego, będą zapobiegać i leczyć wszelkie schorzenia zwyrodnieniowe, nękające obecne społeczeństwa a zarazem będą promowały dobry stan zdrowia, w całej rozciągłości.

ZASADA #8

Dobre odżywianie stwarza zdrowe warunki, we wszystkich strefach naszej egzystencji.

Ostatnia zasada Dr Campbella, odnośnie odżywiania jest dalekosiężna. Poprzez spożywanie zdrowych produktów, każdy aspekt naszego życia i naszego otoczenia czerpie z tego korzyści. Nasza ekonomia opiera się na korzyściach z zaoszczędzenia miliardów dolarów, na koszty opieki zdrowotnej. Nasza populacja, opiera się na korzyściach związanych z lepszym odżywianiem się, ponieważ jest tańsza i bardziej efektywna, w wykorzystaniu gruntów pod uprawy raczej niż na pastwiska i wytwarzanie paszy, a środowisko naturalne jako całość, skorzysta z tego samego powodu. W rzeczywistości, największym, pojedynczym wpływem jest nadmierna ilość dwutlenku węgla w atmosferze, jeżeli to zagadnienie jest dla nas ważne, to logiczny staje się wybór, pełnych produktów pochodzenia roślinnego, zamiast produktów wysoko przetworzonych i produktów pochodzenia zwierzęcego.

T.Colin Campbell presentation

Źródło: veganbodybuilding.com

150px-The_china_study

Leave a Reply ✿ Dodaj komentarz

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s