Fermented beetroot juice (delicious beet kvass). Przepyszny sok z buraków kwaszonych.

burakiWhen I was in Poland a few days ago I ate my mum’s preserved beetroots with vinegar everyday – I love them! I met my friend and she told me about fermented beetroot juice and it’s healing properties. To be honest I have never heard about fermented beetroot juice before. Fermentation is one of the oldest methods of preserving vegetables. My grandma was fermenting, my mum was fermenting and so do I now:) Recently I started to reading The Art of fermentation by Sandor Katz and I got inspired too;)  I love juice from sauerkraut and from sour pickles and I wasn’t disappointed with beets, the juice is delicious:)  It’s very easy to prepare and has lots of healthy benefits.
Ingredients:
  • 2 kg fresh beetroots
  • boiled warm water
  • himalayan salt 1 tbsp per 1 L
  • garlic cloves
  • fresh horseradish root
  • allspice
  • whole black pepper
  • bay leaf
Wash the beets really well and scrub well with a stiff brush, don’t peel them, the skin is where the majority of the beneficial nutrients are. Grate them on hand grater, put inn glass jar, add 2-3 garlic cloves cut in half, piece of horseradish, 4 allspice, 4 whole black pepper , 2 bay leafs (play with the spices, this is my combination for 3L jar). Add boiled warm water to fill the jar, cover with cloth and leave it in room temperature in dark place.  After 5-7 days depending on room temperature juice is ready. Transfer to glass bottles and keep it in the fridge. Drink 1 glass per day. You can make 2 more batches with the same beets, just add warm boiled water. Taste will change slightly but juice will still have lots of healing properties. After you’re done using your beets, you can use leftover beets and make soup or salad.

Good to know:

fresh-beets-farmers-market-300x275 Fermented foods and juices retain many valuable nutrients contained in raw foods. The fermentation process enhances the already strong nutritional profile of raw beets, increasing levels of food enzymes and B vitamins (particularly folate).  It also inoculates the beets with beneficial bacteria which support immunity and digestive system health.They are characterized by a high content of vitamin (fermentation process stabilizes vitamin C and provitamin A), the positive attributes of health, because lactic acid bacteria do not produce harmful compounds and their metabolism inhibits the growth of pathogenic bacteria.
Nutrients: 
 It contains folic acid, vitamin PP, C, A, B1 B2, and minerals such as silicon, calcium, potassium, magnesium, iron, manganese, sodium. Fresh beets contain rare metals such as rubidium, as well as hormonal and nutrient stimulators similar to estrogen. It contains fiber too. The best way to provide the all the valuable components, is to drink the fresh juice or femented juice. If you have a juicer you can easily prepare fresh beet juice, but if you do not have a juicer or extractor you can easily prepare fermented beet juice
 Healing properties:
  1.  It has anti cancer effect, my friend was telling me a story about her friend who had a blood cancer and now is perfectly healthy thanks to fermented beet juice. So far scientist don’t  know which component has anti cancer properties but they know that these ingredient are not destroyed due to cooking process or fermentation. There is many research showing that daily consumption of beetroot juice causes regression of cancer in some patients recover completely.
  2. Another friend was telling me she cured her daughter anemia with beetroots juice. The high iron content makes drinking beet juice increases the number of red blood cells and improves blood – which is why it is recommended for the prevention and treatment of anemia and supports the treatment of leukemia.
  3. Beetroots  reduces blood pressure and the risk of heart attacks and strokes (research has shown that beetroot can help reduce blood pressure as well as its associated risks such as heart attacks and strokes. This is because the high content of nitrates in beetroot produce a gas called nitric oxide in the blood which widens blood vessels and lowers blood pressure. A daily dose of 250ml of beetroot juice or 1 to 2 cooked beetroot (approx. 100g) can help dramatically reduce blood pressure and its associated risks.
  4. It strengthens bones and regulates the functioning of the kidneys, liver and improves metabolism. Used to treat rheumatism, stomach pains. Beets are considered one of be best cleansing foods, and their main accomplishment in that regard is they detoxify the kidneys, liver and lymph system – while promoting the regeneration of new healthy cells.It is well tolerated by diabetics. Thanks to its unique combination of vitamins and microelements beets strengthen the immune system and prevent infections.
  5.  Prevent atherosclerosis, have anti-ulcer and anti-allergic  activity  (betacyanin present in beets – a very powerful antioxidants, which beets owe their color, are a natural remedy for all diseases of civilization…)  Research has also shown that betacyanin improves blood circulation of the eyes, better quality of vision.
  6. It lowers the level of cholesterol and triglycerides.
  7. It stimulates the immune system
  8. Drinking beet juice regularly helps get rid of uric acid from the body. Since the juice contains fiber, it improves the digestive tract and regulates digestion.  People trying to loose weight, should go after this juice, half a glass before meals helps to lose weight.
  9. Beet juice also prevents decay products in the GI tract. Beets are  alkaline, neutralizing excess of gastric juices and protecting us from heartburn and hyperacidity.
  10. Beet juice helps to cure angina, colds and flu. Protects against viruses and brings relief from migraines. It improves the overall condition of the body, and is therefore its indicated for tiredness, insomnia, apathy, problems with concentration and memory.
  11. Beet juice regulates the gall bladder and bile ducts
  12. Beet juice is great for boosting stamina and  improves mood and it’s considered in natural medicine to be the best means of treating anxiety.
  13. Physically active people will find beet juice better then any other booster, its consumption increases the strength of the body’s effort, which helps extend the exercise time by even 16 percent. It’s hard to get such an increase in strength any other way! Our body converts nitrates into nitric oxide, a gas that widens your blood vessels. That brings more oxygen to your muscles and ups your efficiency. The benefits are obvious for any sport with an endurance component, such as running and cycling. More info
🙂

✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿

Będąc w Polsce parę dni temu, znajoma opowiedziała mi o soku z buraków kwaszonych i jego cudownych właściwościach – szczerze to nigdy wcześniej o kwaszonych burakach nie słyszałam. Pomyślałam, że będzie pyszny i miałam racjęJuż kiedyś wspominałam, że uwielbiam buraczki! Sok robi się bardzo łatwo, a lista właściwości odżywczych jest długa.
 Kwaszenie jest jedną z najstarszych metod konserwowania warzyw. Spiżarnie mojej Babci, Mamy zawsze były pełne domowych przetworów…, teraz przyszedł czas i na mnie:) Po powrocie do  Dublina zabrałam się do ich przyrządzenia (zrobiłam nawet miejsce na półkach na potrzeby spiżarni- kilka par butów wylądowało w kartonie:D). Niedawno zaczęłam również czytać książkę Sandor Katz- The art of fermentation i to mnie również zainspirowało;) Uwielbiam sok z kapusty kwaszonej oraz z ogórków kiszonych i tutaj również się nie zawiodłam, gdyż sok z buraków jest przepyszny:) Gorąco polecam, panaceum na wiele chorób, natura w postaci fermentacji czyni cuda;)
Składniki:
  • 2 kg buraków
  • przegotowana letnia woda
  • sól himalajksa 1 czubata łyżka na litr wody
  • kilka ząbków czosnku
  • korzeń chrzan
  • ziele angielskie
  • ziarna pieprzu
  • liść laurowy
Buraki dokładnie wyszorować, nie obierać ( w skórce jest najwięcej wartości;) zetrzeć na talarki, przełożyć do szklanego słoika, dodać 2-3 ząbki czosnku (przekrojone na pół), kawałek chrzanu pociętego w paski, 4 ziela angielskie, 4 ziarna pieprzu, 2 liście laurowe  – to są moje proporcje na 3L słoik, ale każdy może doprawiać wedle uznania. Następnie zalać przegotowaną osoloną letnią wodą, ubić lekko buraki, przykryć gazą i pozostawić w temperaturze pokojowej, najlepiej w ciemnym miejscu. .Sok należy sprawdzać codziennie i lekko ubijać. Po 5-7 dniach w zależności od temperatury sok jest gotowy. Należy go przelać do butelek i trzymać w lodówce. Pić 1 szklankę dziennie. Pozostałe buraczki można jeszcze zalać dwa razy przegotowaną wodą. Smak się delikatnie zmieni, ale sok nadal będzie miał swoje właściwości lecznicze… Buraczki można zjeść, zrobić sałatkę lub ugotować barszcz:)

Wiedza dla wytrwałych:

Soki kwaszone oraz kwaszonki zachowują wiele cennych składników odżywczych zawartych w surowcach. Charakteryzują się  wysoką zawartością witaminową (proces kwaszenia stabilizuje witaminę C i prowitaminę A), pozytywnymi cechami zdrowotnymi, ponieważ bakterie fermentacji mlekowej nie wytwarzają związków szkodliwych dla zdrowia, a ich metabolizm hamuje rozwój bakterii patogennych.
Wartość odżywcza:
Zawiera dużo kwasu foliowego do tego witaminę PP, C, A, B1 B2,oraz związki mineralne m.in. krzem, wapń, potas, magnez, żelazo, mangan, sód. Świeży burak zawiera rzadkie metale np: rubid, a także środki hormonalne i stymulatory biogenne podobne do estrogenów. Obecny jest w nim również błonnik. Najlepszym sposobem na dostarczenie sobie tych wszystkich cennych składników jest picie soku ze świeżych lub kwaszonych buraków. Jeżeli posiadacie wyciskarkę to bez problemu możecie przygotować sok ze świeżych buraków. Natomiast Ci, którzy wyciskarki lub sokowirówki nie posiadają z łatwością mogą przyrządzić sok z buraków kwaszonych.
Wartość profilaktyczna i zdrowotna:
  1. Ma działanie przeciwnowotworowe, znajoma mi właśnie opowiadała o leczeniu raka krwi, nie odkryto do tej pory jaki składnik buraka ma te właściwości, wiadomo jednak, że składniki te nie ulegają zniszczeniu w procesie gotowania czy fermentacji. I faktycznie potem czytałam o przeprowadzonych badaniach, które potwierdziły, że codzienne zażywanie soku z buraka czerwonego powoduje cofanie się raka a u niektórych pacjentów całkowite wyleczenie.
  2. Inna znajoma podając sok z kwaszonego buraka swojej córce wyleczyła anemię.Wysoka zawartość żelaza sprawia, że picie soku z buraków zwiększa liczbę czerwonych krwinek i poprawia stan krwi. Sok z buraków oczyszcza bowiem krew z toksyn i innych szkodliwych substancji, dlatego właśnie jest polecany  w zapobieganiu i leczeniu anemii, wspomaga także leczenie białaczki. Antocyjany poza tym poprawiają stan naczyń krwionośnych.
  3. Sok obniża ciśnienie krwi, ryzyko zawału serca i udaru mózgu, ponadto działa przeciwzakrzepowo (Brytyjscy uczeni  odkryli, że regularne picie soku buraczanego obniża ciśnienie krwi. Dzieje się tak za sprawą obecnych w burakach azotanów, które działają równie skutecznie co leki zbijające wysokie ciśnienie. Brytyjscy naukowcy zaobserwowali, że ciśnienie spadało już godzinę po wypiciu szklanki soku z buraków 250 ml lub zjedzeniu 1-2 100g ugotowanych buraków
  4. Wzmacnia kości, reguluje pracę nerek, wątroby, poprawia przemianę materii., oczyszcza nerki i wątrobę, Stosowany w leczeniu reumatyzmu, bólach żołądkowych. Jest dobrze tolerowany przez cukrzyków, dzięki unikatowej kombinacji witamin i biopierwiastków buraki wzmacniają odporność i zapobiegają infekcjom.
  5. Zapobiegają miażdżycy, mają działanie przeciw wrzodowe i przeciw alergiczne (obecne w burakach antocyjany – bardzo silne przeciwutleniacze, którym buraki zawdzięczają swój kolor, są naturalnym środkiem na choroby cywilizacyjne.) Udowodniono również, że antocyjany, poprawiając ukrwienie oczu, sprawiają, że polepsza się jakość widzenia.
  6. Obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów.
  7. Pobudza układ odpornościowy, działa wykrztuśnie.
  8. Regularne picie soku z buraków pomaga pozbyć się kwasu moczowego z organizmu. Ponieważ sok ten zawiera błonnik, usprawnia pracę przewodu pokarmowego i reguluje trawienie. Powinny po niego sięgać szczególnie osoby, które starają się zrzucić wagę. Pół szklanki soku z buraków wypite przed posiłkiem pomaga zrzucić zbędne kilogramy .
  9. Sok buraczany przeciwdziała także gniciu produktów w przewodzie pokarmowym. Buraki działają zasadotwórczo, zobojętniając nadmiar soków żołądkowych i chroniąc nas przed zgagą czy nadkwasotą.
  10. Sok z buraków pomaga leczyć anginę, przeziębienie, grypę. Chroni przed wirusami. Przyniesie ulgę w migrenie, poprawia ogólną kondycję organizmu, jest zatem wskazany w przemęczeniach, bezsenności, apatii, problemach z koncentracją i z pamięcią.
  11. Sok buraczany reguluje pracę woreczka żółciowego oraz przewodów żółciowych.
  12. Odkryto również, że obecne w soku buraczanym związki poprawiają humor i na długo zapewniają dobre samopoczucie. Sok z buraków w medycynie naturalnej uważany jest za najlepszy środek leczący nerwicę.
  13. Świeży sok z buraków powinny pić osoby aktywne fizycznie, jego spożywanie zwiększa wytrzymałość organizmu na wysiłek, przez co pomaga wydłużyć czas ćwiczeń o 16 procent. Takiego wzrostu wytrzymałości nie da nam żadna inna metoda! Również tę właściwość sok buraczany zawdzięcza azotanom, które m.in. obniżają zapotrzebowanie mięśni na tlen
Źródło:  Natural News

2 responses to “Fermented beetroot juice (delicious beet kvass). Przepyszny sok z buraków kwaszonych.

  1. Można, chrzan wzbogaca smak, wartości zdrowotne buraka się nie zmieniają, o tej porze roku ciężko dostać swieży chrzan, spróbuj imbir…

  2. Czy mozna sok przyzadzic bez chrzanu?
    nigdzie nie moge dostac….

Leave a Reply ✿ Dodaj komentarz

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s