How to make homemade almond milk. Jak zrobić mleko migdałowe w domu.

migdaloweMilk allergy affects many children and adults from around the world… Almond milk is good substitute and  is much healthier than cow’s milk, it’s lower in fat, calories and cholesterol, and higher in vitamin A, vitamin E and Iron. It contains protein and omega 3 and 6 fatty acids. Cow’s milk hmmm…not that healthy!!  Full of antibiotics and hormones, mainly full of estrogen which is the cause of breast cancer in women and prostate cancer in men. Cow’s milk is also a cause of acne, asthma and many other ailments…but that’s not what I wanted to talk about. Plant based milks are quite expensive so today I  will show you how you can save a lot of money by making your own almond milk. I will share with you how to make almond milk but you can fairly easily make any milk at home (coconut, hazelnut, cashew nut, rice, hemp, sunflower etc) Preparing almond milk is very easy and quick,  once Now I’m lucky owner of  juicer Hurom it’s even quicker and easier:)  I don’t have to play with blender and strainer, my juicer does it for me:) The most important thing is to soak the almonds minimum 12hrs, personally if I have the time I soak them even for 24 hrs. Soaking the almonds not only helps to soften them, but it also removes the phytic acid found in their brown skin (an enzyme inhibitor), to aid in digestion and nutrient absorption. Fortunately almonds also contain phytase, the enzyme needed to properly digest phytic acid. It’s not activated in almonds unless they’re soaked in water for a period of hours. Soaking almonds will  decrease their phytic acid, reducing their negative effect on our bodies and unlocking the healthy nutrients in the almonds themselves. You will find the same acid  in beans, grains and seeds. They all require soaking!
Ingredients:
  • 1 cup almonds
  • 3 cups water
  • sweetener (2 tbs maple syrup, agave syrup, vanila extract, honey, dates… etc)
Soak the almonds minimum for 12hrs in a bowl with water,remember to change water few times. Drain and rinse the almonds, put them in the blender add 3 cups of fresh water. Make sure you don’t use water from soaking! You can add 4 cups of water, I do 3 for more creamy texture. Blend all ingredients together until smooth and creamy. Next strain out the pulp using cloth or nut milk bag,  squeeze it well to extract all milk. It will take about 15 min for all the milk to make it through the strainer, you can faster the process  by pressing the almond pulp with the wooden spoon. Next add sweetener of your choice  I use maple syrup, dates or vanilla. Milk is ready:) Store it in the fridge. It should keep fresh for up to 5 days. Shake well before every use. Enjoy:)
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
Alergie mleczne coraz częściej są spotykane nie tylko u dzieci ale również u dorosłych. Mleko migdałowe jest wspaniałym substytutem mleka krowiego, do tego jest zdrowsze, mniej tłuste, zawiera mniej kalorii i cholesterolu oraz więcej witaminy A, E i żelaza. Zawiera również łatwo przyswajalne białko oraz kwasy omega 3 i 6. Mleko krowie? Hmm… nie takie zdrowe jak by się wydawało! Przepełnione antybiotykami i hormonami głównie estrogenem, co jest przyczyną raka piersi u kobiet i raka prostaty u mężczyzn, Mleko jest również przyczyną trądzika, astmy i wielu innych dolegliwości…ale nie o tym mowa! Mleka roślinne niestety są jeszcze bardzo drogie w Polsce, więc pokaże wam sposób na łatwe i szybkie przyrządzenie mleka samemu.  Ja wybrałam mleko migdałowe, ale równie  dobrze możecie spróbować własnych sił z innymi np: z orzechów laskowych, z nerkowców, ryżowe, kokosowe, z konopii, ze słonecznika  itp..Przygotowanie mleka migdałowego jest bardzo proste i szybkie, a od czasu gdy stałam się szczęśliwą  posiadaczką wyciskarki Hurom, w której również mogę przyrządzać mleko to cały proces przygotowania jest łatwiejszy i szybszy niż zabawa z blenderem i cedzakiem. Najważniejsze jest moczenie migdałów przez przynajmniej 12 godz, ale jeżeli ma się czas to warto moczyć je nawet do24h (pamiętając o kilkakrotnej wymianie wody). Moczenie nie tylko powoduje ich zmiękczanie, ale także usuwa kwas fitynowy, który znajduję się w  brązowyej skórce migdała. Kwas fitynowy to czynnik hamujący enzymy trawienne, po jego usunięciu poprawiamy trawienie i wspomgamy wchłanianie składników odżywczych. Oprócz kwasu fitynowego migdały zawierają również enzym fitazynowy, który ułatwia trawienie kwasu fitynowego, a ten uaktywnia się dopiero po kilkugodzinnym namaczaniu. Jak widzicie wszystko ma ładny sens;) Moczenie migdałów zmniejsza ilość wydzielanych kwasów i tym samym ich negatywny wpływ na nasze ciało. Aktywuje także składniki odżywcze zawarte w samych migdałach. Taki sam kwas można odnaleźć w fasolach, zbożach i nasionach – wszystkie wymagają moczenia.
Składniki:
  • szklanka migdałów,
  • 3 szklanki wody,
  • coś do posłodzenia według własnego gustu( bez cukru oczywiście, ja daję 2 łyżki stołowe syropu klonowego lub 6 zblendowanych daktyli, można użyć syropu z agawy, miodu, ekstraktu z wanilii itp…)
Migdały moczymy przynajmniej 12 godzin wymieniając wodę kilka razy.  Wypłukane i osuszone wrzucamy do blendera, dodajemy 3 szklanki wody (świeżej, nie tej od moczenia). Można dodać 4 szklanki świeżej wody, ale ja daję 3 żeby mleko było bardziej kremowe. Należy wszystko zmiksować aż do otrzymania gładkiej konsystencji. Następnie odcedźić miąższ przy użyciu płótna lub jak ktoś ma specjlany worek na mleko i dobrze wyciśnąc całe powstałe mleko, zwykle odcedzenie całego mleka zajmowało mi ok.15 min, można przyspieszyć wyciskanie drewnianą łyżką. Następnie mleko można posłodzić i do lodówki, powinno utrzymać świeżość  przez około 5 dni. Przed każdym spożyciem mleko należy porządnie wstrząsnąć! Smacznego;)

Leave a Reply ✿ Dodaj komentarz

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s